Riktlinjer och rutiner för registrering av besök till nämndens
ordförande och ledamöter
Bygg- och miljökontoret föreslår bygg-, miljö- och hälsoskyddsnämnden besluta
att
1. Samtliga besök till nämndens ordförande och ledamöter ska bokföras.
2. En besökslista upprättas för nämndens ordförande och ledamöter,
motsvarande den bokningslista som finns till handläggarna. Listan
förvaras på kontoret.
3. Kontoret administrerar bokningarna.
4. Nämndens ordförande och ledamöter är ansvariga för att komplettera/uppdatera
listan. I samband med besöket eller telefonsamtalet upprättas
minnesanteckningar som dateras och signeras. Minnesanteckningen
registreras därefter och förvaras på kontoret.
Bakgrund
Vid bygg-, miljö- och hälsoskyddsnämndens sammanträde 2009-02-03 fick
kontoret i uppdrag att ta fram riktlinjer för principer som bör gälla för besök till
ordföranden och nämndens ledamöter i bygg-, miljö- eller hälsoskyddsnämnden.
Bakgrunden till nämndens uppdrag är att det framkommit att det förekommer
besök till nämndens ordförande som inte finns dokumenterade annat än i
ordförandens agenda. Eftersom bygg-, miljö- och hälsoskyddsnämnden är en
myndighetsnämnd är det viktigt med dokumentation i varje enskilt ärende.
En tjänsteskrivelse togs fram som återvisades av ordförandeberedningen till
kontoret för omarbetning.
Utredning
Kontoret har inhämtat information från nämndsekreterarna om hur Tyresö,
Haninge, Österåker, Norrtälje och Lidingö kommuner hanterar frågan gällande
besök och telefon till respektive nämnds ordförande och ledamöter och om det
finns en besökspolicy framtagen. Ingen av de tillfrågade kommunerna har någon
besökspolicy framtagen. I Österåker kommun är oftast förvaltningschefen
närvarande när ordföranden tar emot besök. I Haninge förekommer inte att
ordföranden tar emot besök.
I Tyresö tar ordföranden och vice ordföranden emot besök gemensamt. I Lidingö
sker besöken sparsamt och rör oftast detaljplaneärenden och inte bygglovärenden.
I de fall sökande vill ha kontakt med ordföranden eller ledamot så sker det per
telefon och utanför kontoret. I Vaxholm gör ordföranden ibland besök på plats
och ibland så har ordföranden besök på kontoret av den sökande, etc men då är
ordföranden noga med att någon tjänsteman är med. Vid besöken så brukar
ordföranden noga påpeka att han endast lyssnar.
Samtliga tillfrågade svarade att det förekommer att ordföranden och vice
ordföranden besöker fastigheten på plats innan beredning och beslut av ärendet
men då är inte de sökande med.
Bygg- och miljökontorets bedömning
Kontoret föreslår att de principer som bör gälla för nämndens ordförande och
ledamöter är att besöken inte tas emot enskilt. Till stöd för detta hänvisas till den
information som lämnats av grannkommunerna. Det är ovanligt att en myndighets
nämnds ordförande eller ledamot träffar besök enskilt. Detta är särskilt känsligt då
myndighetsutövning mot enskild är särkilt viktigt att beakta. Nämndens
ordförande och ledamöterna representerar en myndighet. De ärenden som är
föremål för diskussion kan uppfattas av den enskilde som att det är ett
myndighetsbesked som erhållits. Den enskilde är i beroendeställning till
myndighetsnämnden.
Kontoret föreslår att det upprättas en lista för nämndens ordförande och
ledamöter, motsvarande den lista som finns till handläggarna. Bokningarna kan
administreras av kontoret. Bokningslistan kan även fungera som en loggning över
olika besök och ärenden.
I förekommande fall är det lämpligt att föra minnesanteckningar. Nämndens
ordförande och ledamöter ansvarar för att minnesanteckningarna registreras och
förvaras på kontoret. Är det ett pågående ärende är det viktigt att återkoppling till
besöket kan göras. Det är även viktigt att allt underlag redovisas i samband med
beslut.
BYGG- OCH MILJÖKONTORET
Carina Molin Jelinka Hall
Bygg- och miljöchef Adm chef
Skrivet av
Stefan Mårtensson
Andra bloggar: MÅRTENSSON, Hemmesta Hasse
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar