måndag 20 december 2010

Spara eller slösa?

VärmdöCenterpartisterna är aktiva med debattartiklar.
Här kommer en debattartikel som varit införd i Nacka Värmdö Postens pappersupplaga förra veckan, skriven av VärmdöCenterns ordförande Henrik Paulsen :

Fortsatt hög skatt

I en debattartikel på NVP.se har jag påtalat att Värmdö kommun har mycket högre personalkostnader räknat per medborgare i förhållande till andra komuner i länet. I jämförelse med snittkommunen är våra kostnader så pass mycket högre att det motsvarar 1.50 på skatten eller cirka 5.000 kr per medelinkomsttagare. Solna kommun är extremen åt andra hållet med bara hälften så hög personalkostnad. Vid gårdagens komunfullmäktigemöte väckte jag frågan om det inte fanns anledning att effektivisera administrationen och därigenom kunna sänka skatten för de skattetyngda Värmdöborna, och/eller att istället satsa pengarna på verksamheterna, såsom skolorna och åldringsvården med mera. Att jag här trampat på en öm tå bev uppenbart då miljöpartisten Olle Matsson ifrågasatte siffrorna och menade att skilnaderna skulle kunna bero på olikheter mellan kommunerna såsom antal barn i skolan med mera. Jämförelser gjordes här med Solna. Jag är fullt medveten om att det finns olikheter mellan kommunerna, men till dess något annat bevisats så är jag av den meningen att olikheterna endast till viss del kan förklara de stora skillnaderna. Vad gäller Solna har jag aldrig gjort några siffermässiga kalkyler utifrån denna kommuns förhållanden. Här är det också så att denna kommuns låga skatt beror på att man där för en aktiv markpolitik som tillför kommunkassan stora belopp. Denna del av den kommunala verksamheten har som bekant varit sorgligt eftersatt i Värmdö under hela den förra mandatperioden, stora belopp har förlorats på missade marköp såsom Hemmestatorp och Storskogen med mera . Själv har jag alltid uppfattat moderaterna som ett parti som vill vara återhållsama med att beskatta medborgarna. På riksplanet lever man också upp till denna målsättning, men på Värmdö har man inte alls samma ambitioner. Jag menar därför att de som marknadsför sig under benämningen moderater på Värmdö inte är några moderater utan något annat, möjligtvis före detta moderater. Så Värmdöbor, en skattesänkning den ligger långt fram i en mycket oviss framtid.

Henrik Paulsen (C)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar