fredag 9 oktober 2009

Betyg till förskolebarn?

I Haninge kommun inför man betygsliknande omdömen till förskoleklass alltså från 6 års ålder. Nu har minister Jan Björklund givit sitt godkännande, problemet är bl.a. att det inte finns några centrala mål att relatera till. Då får varje kommun sätta upp egna mål och med tanke på hur de diskussionerna gick i vår utbildningsnämnd i våras kan det sluta i rena "pang i bygget" kaos.

Från min horisont som förälder är hela debatten fullständigt onödig, våra utvecklingssamtal med lärarna har hela tiden givit oss mer och djupare information om våra barns framåtskridande än vad betygen gjort och det oavsett vilket stadium det varit på.

Jag är fullständigt övertygad om att de föräldrar som engagerar sig i sina barns skolgång har full koll på vad barnen presterar åtminstone i de så kallade kärnämnena och med de utvecklingssamtal vi har fulländas bilden med de sociala faktorer som ofta är än viktigare för en positiv utveckling i skolarbetet.

Att skoldebatten fortfarande ofta fastnar i ett tjat om betygens vara och deras utformning är ett trist faktum, det finns så mycket som är viktigare i skolan.

Min dotter i tredje klass fokuserar mest på den ofta oroliga och stökiga miljö hon upplever i sitt klassrum, ibland leder den vidare till otrygghet och en känsla av att de vuxna ej tar barnens arbetsmiljö på allvar.

I den förenklade polemik som blivit minister Björklunds signum löser sig allt med betyg i allt tidigare åldrar som ett redskap för ordning och reda. Jag tror att det sambandet saknas helt och hållet, betyg ger inte bättre ordning i våra klassrum!

Det vi borde fokusera på idag är att ge alla de barn som verkligen vill utnyttja sin skoltid till att lära sig mer och till att få studera givetvis utifrån sina förutsättningar är att skapa en skolmiljö som präglas av trygghet och respekt för individen.

Värmdö Centern tror på individanpassad utbildning för alla barn, där både högpresterande och lite mindre högpresterande får en skola anpassad efter sina egna förutsättningar.

Har vi råd med det?

Har vi råd att inte ha råd med det?

Bengt Kleijn

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar