fredag 2 oktober 2009

Är centern ett högerparti?

En bit när på denna sida kan man läsa ett inlägg om CUF och deras (Magnus Anderssons) inställning till LAS. I den förenklade bild av världen som vissa politiskt aktiva lever i är det LAS som orsakar många av våra problem men kanske framförallt ungdomsarbetslösheten. Serru säger Magnus Andersson tar man bara bort LAS så får ungdomarna jobb.

För nån vecka sedan kom centerns medlemstidning och där kan CUFarna utveckla sina ideer men då kommer helt plötslig kompetens med i bilden man ska väl inte låta ålder gå före kompetens när man måste avskeda folk?

Det handlar alltså inte om antalet jobb! Suprise, det handlar om arbetsgivarens rätt att avskeda den han vill. Magnus A utvecklar resonemanget vi måste ta fighten mot LO, jojo det är givetvis inom den sektor som sysselsätter de fysiskt mest utsatta människorna som LAS fördärvar mest, +55 byggjobbare och metallarbetare men även sjukvårdsbiträden och en och annan barnskötare.

Andersson får också stöd från den högsta partiledningen som har lanserat något man kallar miniLAS och ska undanta företag med upp till 50 anställda från all form av anställningstrygghet.

Magnus Andersson har varit i farten i andra sammanhang också bl.a. i en debatt om handikappanpassade lägenheter som på något sätt skulle bromsa upp tillgången på bostäder.

Tror inte det är någon tillfällighet med de personkopplingar som finns med den lyckligtvis insomnande frihetsfronten men tankegodset är detsamma den oinskränkta kapitalismen klara allt.

Magnus Andersson vill bli riksdagsman och tycker att Centern nu ska ta den plats moderaterna lämnat ledig längst ut till höger på den liberala skalan. Moderaterna har enligt Andersson blivit allt för mycket socialdemokrater.

Vad brukar man säga med den sortens vänner är fiender överflödigt. Vi får en tuff valrörelse om vi förutom att föra fram vår vision om ett bättre Värmdö ska förklara att den här typen av åsikter inte är signifikativa för centerrörelsen.

Även våra miljöproblem ska lösas av entreprenörer som genom att tjäna massor med pengar ska tycka att det är häftigt att jobba med miljöfrågor.

Värmdöcentern är fortfarande ett socialliberalt miljöparti, jag har till denna dag inte mött någon av våra medlemmar här som tar miljöfrågorna ner till den cyniska nivån.

Bengt Kleijn

3 kommentarer:

  1. Hej Bengt!

    För det första bör ju frågan ställas om det verkligen är moraliskt försvarbart att det är ungdomar som inte ska komma in på arbetsmarknaden, utan snällt vänta på sin tur.

    Dessutom bör det rimligtvis vara just så att det är kompetens och inte ålder som avgör vid uppsägningar, eller?

    När det gäller antalet jobb så är det rätt många företagare idag som drar sig från att anställa på grund av LAS, inte minst visar det sig ju i offentliga sammanhang där man håller stenkoll på att vårdbiträden inte ska bli "inLasade". Men det är alltså inte turordningsreglerna, utan andra delar av LAS.

    I övrigt tror jag de flesta som känner mig vet att jag ofta brukar argumentera mot anpassning till moderaterna, utan att centerpartiet ska stå sig själva. Och de senaste åren har moderaterna gjort en enorm vänstersväng och jag tycker vi ska stå upp för de principer vi vann valet 2006 på och inte anpassa oss alltför mycket.

    När det kommer till klimatpolitiken tror jag att du vet att jag länge argumenterat för starka internationella avtal, handel med utsläppsrätter, gröna investeringar, klimatbistånd med mera. Men också forskning och teknikutveckling. Tyvärr styrs miljödebatten inte av IPCC och regeringens expertgrupp för miljöstudier, som stöder den politik som jag (och som jag upplever) Carlgren står för.

    Tyvärr är det vänsterintressen som styr, och jag menar att vi måste göra upp med det.

    Din passus om Frihetsfronten och personkopplingar får du mer än gärna förtydliga. Jag har varit talare på Frihetsfronten en gång, i övrigt har jag inte umgåtts med dem. Jag skulle i och för sig gärna göra det mer, för jag gillar att tänka fritt och utanför partipolitiken. Både till höger och vänster, men jag förstår inte din bisats om min inblandning där.

    Hur som helst hoppas jag verkligen att det går bra för er i Värmdöcentern, och att ni går fram som det gröna socialliberala parti som vi är.

    SvaraRadera
  2. Hej Magnus!

    Jag uppskattar att du svarar! Du upplever att M gått vänsterut i politiken, men jag lovar att vi är många som upplever att C gått åt höger.

    Och jag ser dig som en av dem som driver den utvecklingen ideologiskt, läser dig då o då och det är argumentation mot fackligt inflytande, globalisering på alla områden etc, alla ska ju argumentera för sitt, men det känns olustigt när ens eget parti plötsligt byter ideologisk värdegrund som jag uppfattar det utan någon förankring hos partiets medlemmar.

    Det är ju så att detta inlägg också är skrivet som argumenation mot partiledningen. Att ungdomsförbund tar ut svängarna hör väl till.

    I värmdö har C slagits för de svaga grupperna i många sammanhang och det är svårt o se sambandet partimässigt upp till rikspolitiken.

    Stureplanscentern-CUF-Johan Norberg-Timbro etc ni känns som arvtagare till FF och länkar friskt till varandra.

    Norberg känner jag till sen den tiden han uppträdde med Gergils o co. därav kopplingen, jag är sååå gammal.

    Bengt

    SvaraRadera
  3. Jag ska inte fortsätta den här diskussionen alltför länge, jag tror nämligen att vi egentligen är ganska så överens. Konflikten spelas ofta upp i onödan, att jag varit gruppledare för centerpartiet i Bollnäs i södra Norrland gör att jag tror mig också ha rätt bra koll på vår medlemskår.

    Hur som helst är det mest den del kring de svaga jag vill skriva något mer om. För i min filosofi, så är det just därför vi måste reformera politiken. Idag har vi en politik som försöker ge mycket till alla, men som tyvärr glömmer dem som verkligen behöver det.

    Exempelvis hemlösa, flyktingar och människor med funktionsnedsättningar (ja, trots att jag inte menar att man behöver handikappanpassa alla toaletter i alla studentrum så har jag engagerat mig i dessa frågor)

    I "min värld" är det dessa människor som ska ha statens stöd i första hand, inte de som både kan och borde ta mer ansvar för sitt liv... men som inte heller tillåts ta ansvar idag på grund av det långa socialdemokratiska maktinnehavet som nästan omyndigförklarat vuxna människor.

    SvaraRadera