Jag försökte ringa till Värmdö kommun i går eftermiddag. Inget svar. Kommunhuset är stängt meddelades det mig. Efter lite efterforskningar visar det sig att kommunen har stängt från kl 13.00 varje fredag. Det är vad jag kallar 4,5 av 5. Kommunen finns tillgänglig fyra och en halv dagar av fem för medborgarna. Många invånare har kanske lättast att sköta sina ärenden med kommunen efter lunch på fredagen. Då är kommunen stängd. Det är inte vad jag kallar god service. I stället borde kommunen ha extra öppet på fredagseftermiddagen för att öka servicegraden.
Det nuvarande konceptet 4,5 av 5 är inte acceptabelt.
Vad jag förstår tar flera av kommunalråden tar fritt på fredagar regelmässigt. Trots att de är anställda med en 100% anställningsgrad. Om de skulle vara anställda med lägre sysselsättningsgrad borde fredagarna vara bra för medborgarkontakter. Så som det ser ut har vi här ett fall av 4 av 5. Det är stötande om detta är en vana såvida man inte tar ut bara 80% av lönen.
Kommunalråd måste man vara baserat på engagemang. Det är inte ett vanligt arbete. Då gäller det att leverera mer än 5. Då menar jag att finnas tillgänglig mer än 5 dagar för medborgarna.
Sedan finns det kommunalråd som sitter hemma i sin källare i stället för att han ett kontorsum där medborgare och tjänstemän kan nå dem. Det kalllar jag för 0 av 5. Det är en dålig signal. Det är dålig transparens.
I sammanhanget kan nämnas att centerns kommunalråd Hans Lindqvist är engagerad så han ska inte rammas av kritiken i detta avseende.
Måttot måste vara 5 av 5.
Centern måste ställa krav på en kommun och en kommunledning som levererar till 100%
Skrivet av
Stefan Mårtensson
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar