fredag 23 april 2010

Skoldebatten i Värmdö

Det har stormat kring Värmdö skolor den sista tiden.
En sak har debatten visat. Det är ingen fördel för eleverna att vi har en skolorganisation som innebär ett dubbelkommando. Värmdö kommun har både en produktionsstyrelsen och en utbildningsnämnd. De fattar faktiskt beslut som inte är helt föreliga med varandra. Nämndernas förvaltningar använder mycket kraft för att bekämpa varandra i stället för att producera bra utbildning för barnen.

Slutsatsen av detta är enkel. Inför en förvaltning som har ansvaret för skolan. Det innebär ett och tydligt ledarskap för Värmdö skolor. Denna reform bör inte vänta. Den bör genomföras så snabbt som möjligt. I vart fall bör den vara genomförd till starten på höstterminen 2010.

De politiska partierna av alla schatteringar måste sätta sig ned och fomulera en plattform för skolan. Denna ska kunna gälla för lång tid och vara en tydlig riktlinjer för vad man vill med skolan.

Politiker och tjänstemän måste sluta att uppfinna hjulet. Det finns goda förebilder i andra kommuner och i enskilda mycket framgångsrika skolor i Sverige. Etablera samarbeten med dessa. Lär av dem som lyckats. Ett exempel på samarbete borde vara med Haninge kommun.

Det är dags för nolltolerans för IG. För att säkerställa att antalet elever som får icke godkänt minskar måste fokus vara på läskunnigheten. Värmdö skolor utvärderar läsutvecklingen genom LUS. Det är ett bra verktyg. Nu gäller det att man publicerar dessa resultat så att föräldrar kan följa utvecklingen i skolorna. För att fokusera ytterligare på detta bör 5 miljoner avsättas för att arbeta med stöd till elever med läs och skrivproblem tidigt.

Publicerat av

Stefan Mårtensson

Andra bloggar: MÅRTENSSON

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar