Här publicerar vi underlaget till eftervalsanalys i VärmdöCentern.
Kommentera gärna och tyck till!
Inför valet 2010 fanns underlag, statistik och ett antal hypoteser och funderingar kring opinionsläget som fick utgöra basen för valarbetet under 2010 års val. Fokus här är VärmdöValet 2010, dvs kommun- fullmäktigevalet. Alla siffror är preliminära och personvalsrösterna är inte räknade ännu. Detta material är tänkt att ligga som en grund för en eftervalsanalys.
Moderaterna: 8.498 röster, 37,7%, -0,4%, 19 mandat, -2 mandat
VärmdöCentern: 1.266 röster, 5,6%, +0,8%, 3 mandat, +1 mandat
Folkpartiet: 1.844 röster, 8,2%, -0,7%, 4 mandat, +-0 mandat
Kristdemokraterna: 1.075 röster, 4,8%, -0,4%, 2 mandat +-0 mandat
Socialdemokraterna: 6.247 röster, 27,9%, -2,0%, 15 mandat, -2 mandat
Vänsterpartiet: 666 röster, 3,0%, -1,0%, 1 mandat, -1 mandat
Miljöpartiet: 2.013 röster, 8,9%, +2,9%, 5 mandat, +2 mandat
Sverigedemokraterna: 748 röster, 3,3%% +0,9%, 2 mandat, +2 mandat
Samtliga allianspartiet utom VärmdöCentern minskade i procent. Här kan man konstatera att enbart inflyttning skapade inte en stabil väljargrund. Resultatet bör rimligen tolkas som ett missnöje med Alliansstyret i kommunen. Sverigedemokraterna är också en missnöjesyttring.
VärmdöCentern däremot ökar. Tydlighet under hela valperioden och uppbyggnaden av personliga kontakter där man för en löpande dialog är en förklaring. “Bråkigast i klassen” spelar säkert in. Synlighet i många dimensioner kan också förklara resultatet. Grantomtafrågan är den överlägset viktigaste sakfrågan som VärmdöCentern vunnit på. Nya kandidater spelar sannolikt roll för resultatet. Geografisk täckning i hela kommunen. Ingarö gott bevakat, jämfört med förra valet.
Socialdemokraterna förlorar, trots stark mobilisering. Dock klarar man sig mycket bättre i kommunalvalet än i riksdagsvalet. Precis som moderaterna ökar man antalet röster, men det räcker inte för att hålla sin procentandel på grund av befolkningstillväxten.
Miljöpartiet surfar på riksvågen och lyckas bättre Värmdövalet. Är sannolikt personrelaterat och kan möjligen tolkas som att vissa missnöjda socialdemokrater går till miljöpartiet
Vänsterpartiet som hade en snäv marginal för sitt andra mandat förlorade det tack vare Feminstiskt Initiativ.
Röstfördelning för VärmdöCentern i valdistrikten och valkretsarna
| 2010 | | 2006 | |
| Antal | Procent | Antal | Procent |
Ingarö och Gustavsberg | | 4,3 | | 4 |
G1 | 25 | 2 | 45 | 3,87 |
G2 | 32 | 2,7 | 21 | 2,12 |
G3 | 28 | 2,7 | 45 | 4,67 |
G4 | 27 | 3,8 | 28 | 4,85 |
G5 | 32 | 2,7 | 40 | 3,7 |
G6 | 73 | 4,8 | 67 | 5,03 |
G7 | 57 | 4,4 | 42 | 4,84 |
I 1 | 48 | 4,9 | 41 | 4,5 |
I 2 | 99 | 6,6 | 46 | 3,15 |
I 3 | 101 | 6,7 | 55 | 4,03 |
I vallok ej räkn | n/a | n/a | 7 | 4,73 |
| 522 | | 437 | 1,19 |
Värmdö och Vindö | | 7,1 | | 5,40 |
D1 | 27 | 4 | 26 | 3,47 |
D2 | 55 | 7 | 49 | 6,62 |
D3 | 54 | 4,8 | 67 | 5,48 |
V1 | 40 | 4,4 | 37 | 4,29 |
V2 | 86 | 6,9 | 60 | 5,33 |
V3 | 70 | 5,6 | 85 | 7,04 |
V4 | 89 | 5,8 | 79 | 5,64 |
V5 | 222 | 14 | 72 | 5,36 |
V6 | 101 | 7,6 | 64 | 5,02 |
U vallok ej räkn | n/a | n/a | 16 | 8,74 |
| 744 | | 555 | 1,34 |
Kommentar
VärmdöCentern lyckas i de målgruppsområden som definierats av riksorganisationen och distriktet. Satsningen på dessa områden har givit resultat.
I valdistrikten G1 och G3 minskar vi 38 röster. Nedgången beror sannolikt på att vi inte knackat dörr och visat oss tillräckligt. Samtidigt är dessa distrikt starka socialdemokratiska fästen.
Ingarökretsarna har varit framgångsrika. Representation på Ingarö spelar roll. Dessutom har sannolikt vårt sätt att engagera oss i frågan om Brunns skola spelat roll. Sannolikt hade resultatet varit ännu bättre med några fler tydliga lokala frågor på Ingarö. Kommunikationen kring vad vi åstadkommit kring Brunns skola borde ha kommunicerats bättre.
Små ökningar i Djurö 1 och 2. I Djurö 3 förlorar vi 13 röster. Det kan inte uteslutas att vi förlorat röster till Sveriedemokraterna som fick 5,7% här.
I samtliga Värmdödistrikt utom Värmdö 3 ökar vi. Sannolikt beror detta på agerandet i Ekbackenfrågan och Grantomtafrågan.
Röstsplittring
Värmdövalet 2010 Riksdagsavalet 2010
Moderaterna 8498 10158
Centern 1266 1280
Folkpartiet 1840 1696
Kristdemokraterna 1075 1209
Socialdemokraterna 6274 3955
Vänsterpartiet 666 792
Miljöpartiet 2013 1889
Sverigedemokratena 748 910
Feminstiskt initiativ 113 n/a
Övriga 28 279
Blanka 254 228
Moderaterna lyckas mycket sämre i kommunalvalet än i riksdagsvalet.
Socialdemokraterna lyckas mycket bättre i kommunalvalet än i riksdagsvalet
Folkpartiet lyckas bättre i kommunvalet.
Kristdemokraterna lyckas bättre i riksdagsvalet
Miljöpartiet lyckas bättre i kommunalvalet
Sverigedemokraterna lyckas bättre i riksdagsvalet
Kommentar
VärmdöCentern är lika populär i kommunen som i riksdagsvalet . Kristdemokraterna har däremot ett visst imageproblem lokalt, precis som moderaterna. Folkpartiet däremot är mera populära lokalt. Personvalskampanjerna med helt olika inriktning kan här vara en av framgångsfaktorerna.
Moderaterna borde mot bakgrund av röstsplittringen idka betydande självkritik. Gör man inte det finns betydande problem att vänta under mandatperioden.
Socialdemokraterna på Värmdö är mycket mer populära i lokalt. Det kan vara ett bekymmer för Alliansen. Samtidigt är partiet på ett sätt förvaltare av missnöjesyttringar.
Andel i valkrets
Ingarö, Gustavsberg 5,6 (riksdagsvalet) 4,3 (kommunvalet)
Djurö, Värmdö 6,0 (riksdagasvalet) 7,1 (kommunvalet)
Kommentar
VärmdöCentern är mindre popular än rikscentern i Gustavsbergskretsen. Motsatsen gäller för Djurö, Värmdökretsen Förklaringen ligger i några av Gustavsbergsdistrikten. Här krävs det strategiska beslut om vi helt sak släppa dessa områden
Stockholms län vs Värmdö
VärmdöCentern lyckas lika bra i valet till riksdagen som centern i Stockholms län. Centern fick i genomsnitt 4,5% av rösterna. I valet till kommunfullmäktige och i Värmdö kommun fick vi 5,6% av rösterna jämfört med genomsnittet för centern i Stockholms län som var 4,7%.
Moderaterna får 37,7% vs länet med 34,9%. Folkpartiet lyckas sämre än i länet 8,2 mot 10,3%. Kristdemokraterna 4,8 mot 3,9 i länet.
Kommentar
VärmdöCentern verkar ha en profil som jämfört med övriga Stockholmslän är attraktiv och vi har en betydande potential. Det är spännande inför nästa val.
Kampanjarbetet
Kampanjen var en extrem lågbudgetkampanj med en budget på 112.000. Det krävde stora prioriteringar. Samtidigt har relativt få engagerat sig relativt mycket. Utrymme för personliga kontakter har varit mindre än önskvärt. Dörrknackning har varit liten eller obefintlig. Däremot har det delats ut fliers vid köpcentrum och till hushåll. Här har det skapats en del möten.
VärmdöCentern har deltagit i en handfull debatter. Huvuddelen av dessa har inte attraherat några väljare annat än människor som redan är politisk engagerade. Enda undantaget är Djurö byalags debatt. Sammanfattningsvis är sannolikt effekten av medverkan på debatterna liten.
Kampanjen bestod till stor del av affischer som var lokalt utformade. Målsättningen var att presentera personer. Detta har sannolikt varit lyckat. Affischerna däremot borde varit tydligare och lättare att urskilja på längre håll.
Målgruppsutskicken har gått ut till cirka 5.000 personer, 4 gånger varav 2 med delvis lokalt innehåll. Utskicken verkar ha nått adressater där vi fått fler röster än genomsnittet. Möjligen borde vi inte ha begränsat utskicket utan fullt ut gått till de intressanta målgrupperna som var cirka 8.000 personer i Värmdö kommun.
Värmdöcentern precis som resten av partierna har inte haft valstuga. Alliansens valstuga har inte besökts av speciellt många. Den har mer blivit en utgångspunkt för andra aktiviteter och ett kontaktforum för redan frälsta.
Skärgården har inte bearbetats.
Debattartiklar har funnits inne från VärmdöCentern under hela valkampanjen. Vi har varit bland de mest synliga här. Två artiklar där VärmdöCentern rekommenderats av medborgare känns som grepp som kan ha givit effekt.
Radioreklam har varit en av de stora inslagen i kampanjen. Reklamen har gått i framförallt skärgårdsradion och under sista veckan i NJR. Målgruppen för detta har varit den lite yngre delen av väljarkåren, dvs väljare upp till 45-45 år. Uppmärksamhetsvärdet har varit högt.
På nätet har VärmdöCentern varit mest aktiv av alla partier. Besöksfrekvensen på den nya hemsidan var under de tre första veckorna av dess existens 350 unika besökare. VärmdöCenterns blogg har under de två sista veckorna kring valet besökts av cirka 250 unika besökare.
Fem kandidater har bedrivit personvalskampanj. Det är Henrik Paulsen, Hans Lindqvist, Stefan Mårtensson, Ina Ununger och Louise Paulsen. Kampanjerna har framförallt bestått av personliga foldrar. Stefan och Hans har dessutom haft affischer. Intrycket är att dessa kampanjer i allt väsentligt kompletterat och förstärkt VärmdöCenterns gemensamma kampanj.
Sammanfattningsvis krävs fler valarbetare och fler personliga kontakter för att förbättra valresultatet ytterligare. Mindre förbättringar och viss ökad bearbetning skulle varit önskvärd.
Fokus under mandatperioden på frågor där vi lyssnar och kan åstadkomma resultat är också väsentliga delar för framgång. Hypotesen om att väljarna glömmer verkar inte hålla. Snarare är det så att väljare minns. Förarbetet till valrörelsen var bra under perioden 2006-2010. Det måste fortsätta för att grundlägga ett bra valresultat 2014
Värmdö den 21 september 2010
Stefan Mårtensson
Andra bloggar: Mårtensson
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar