tisdag 21 september 2010

Det här är VärmdöCenterns analys av resultatet i Värmdövalet 2010

Här publicerar vi underlaget till eftervalsanalys i VärmdöCentern.

Kommentera gärna och tyck till!

Inför valet 2010 fanns underlag, statistik och ett antal hypoteser och funderingar kring opinionsläget som fick utgöra basen för valarbetet under 2010 års val. Fokus här är VärmdöValet 2010, dvs kommun- fullmäktigevalet. Alla siffror är preliminära och personvalsrösterna är inte räknade ännu. Detta material är tänkt att ligga som en grund för en eftervalsanalys.

Röstfördelning och mandat i kommunfullmäktigevalet 2010

Moderaterna: 8.498 röster, 37,7%, -0,4%, 19 mandat, -2 mandat

VärmdöCentern: 1.266 röster, 5,6%, +0,8%, 3 mandat, +1 mandat

Folkpartiet: 1.844 röster, 8,2%, -0,7%, 4 mandat, +-0 mandat

Kristdemokraterna: 1.075 röster, 4,8%, -0,4%, 2 mandat +-0 mandat

Socialdemokraterna: 6.247 röster, 27,9%, -2,0%, 15 mandat, -2 mandat

Vänsterpartiet: 666 röster, 3,0%, -1,0%, 1 mandat, -1 mandat

Miljöpartiet: 2.013 röster, 8,9%, +2,9%, 5 mandat, +2 mandat

Sverigedemokraterna: 748 röster, 3,3%% +0,9%, 2 mandat, +2 mandat

Kommentar

Samtliga allianspartiet utom VärmdöCentern minskade i procent. Här kan man konstatera att enbart inflyttning skapade inte en stabil väljargrund. Resultatet bör rimligen tolkas som ett missnöje med Alliansstyret i kommunen. Sverigedemokraterna är också en missnöjesyttring.

VärmdöCentern däremot ökar. Tydlighet under hela valperioden och uppbyggnaden av personliga kontakter där man för en löpande dialog är en förklaring. “Bråkigast i klassen” spelar säkert in. Synlighet i många dimensioner kan också förklara resultatet. Grantomtafrågan är den överlägset viktigaste sakfrågan som VärmdöCentern vunnit på. Nya kandidater spelar sannolikt roll för resultatet. Geografisk täckning i hela kommunen. Ingarö gott bevakat, jämfört med förra valet.

Socialdemokraterna förlorar, trots stark mobilisering. Dock klarar man sig mycket bättre i kommunalvalet än i riksdagsvalet. Precis som moderaterna ökar man antalet röster, men det räcker inte för att hålla sin procentandel på grund av befolkningstillväxten.

Miljöpartiet surfar på riksvågen och lyckas bättre Värmdövalet. Är sannolikt personrelaterat och kan möjligen tolkas som att vissa missnöjda socialdemokrater går till miljöpartiet

Vänsterpartiet som hade en snäv marginal för sitt andra mandat förlorade det tack vare Feminstiskt Initiativ.

Röstfördelning för VärmdöCentern i valdistrikten och valkretsarna

2010

2006

Antal

Procent

Antal

Procent

Ingarö och Gustavsberg

4,3

4

G1

25

2

45

3,87

G2

32

2,7

21

2,12

G3

28

2,7

45

4,67

G4

27

3,8

28

4,85

G5

32

2,7

40

3,7

G6

73

4,8

67

5,03

G7

57

4,4

42

4,84

I 1

48

4,9

41

4,5

I 2

99

6,6

46

3,15

I 3

101

6,7

55

4,03

I vallok ej räkn

n/a

n/a

7

4,73

522

437

1,19

Värmdö och Vindö

7,1

5,40

D1

27

4

26

3,47

D2

55

7

49

6,62

D3

54

4,8

67

5,48

V1

40

4,4

37

4,29

V2

86

6,9

60

5,33

V3

70

5,6

85

7,04

V4

89

5,8

79

5,64

V5

222

14

72

5,36

V6

101

7,6

64

5,02

U vallok ej räkn

n/a

n/a

16

8,74

744

555

1,34

Kommentar

VärmdöCentern lyckas i de målgruppsområden som definierats av riksorganisationen och distriktet. Satsningen på dessa områden har givit resultat.

I valdistrikten G1 och G3 minskar vi 38 röster. Nedgången beror sannolikt på att vi inte knackat dörr och visat oss tillräckligt. Samtidigt är dessa distrikt starka socialdemokratiska fästen.

Ingarökretsarna har varit framgångsrika. Representation på Ingarö spelar roll. Dessutom har sannolikt vårt sätt att engagera oss i frågan om Brunns skola spelat roll. Sannolikt hade resultatet varit ännu bättre med några fler tydliga lokala frågor på Ingarö. Kommunikationen kring vad vi åstadkommit kring Brunns skola borde ha kommunicerats bättre.

Små ökningar i Djurö 1 och 2. I Djurö 3 förlorar vi 13 röster. Det kan inte uteslutas att vi förlorat röster till Sveriedemokraterna som fick 5,7% här.

I samtliga Värmdödistrikt utom Värmdö 3 ökar vi. Sannolikt beror detta på agerandet i Ekbackenfrågan och Grantomtafrågan.

Röstsplittring

Värmdövalet 2010 Riksdagsavalet 2010

Moderaterna 8498 10158

Centern 1266 1280

Folkpartiet 1840 1696

Kristdemokraterna 1075 1209

Socialdemokraterna 6274 3955

Vänsterpartiet 666 792

Miljöpartiet 2013 1889

Sverigedemokratena 748 910

Feminstiskt initiativ 113 n/a

Övriga 28 279

Blanka 254 228

Moderaterna lyckas mycket sämre i kommunalvalet än i riksdagsvalet.

Socialdemokraterna lyckas mycket bättre i kommunalvalet än i riksdagsvalet

Folkpartiet lyckas bättre i kommunvalet.

Kristdemokraterna lyckas bättre i riksdagsvalet

Miljöpartiet lyckas bättre i kommunalvalet

Sverigedemokraterna lyckas bättre i riksdagsvalet

Kommentar

VärmdöCentern är lika populär i kommunen som i riksdagsvalet . Kristdemokraterna har däremot ett visst imageproblem lokalt, precis som moderaterna. Folkpartiet däremot är mera populära lokalt. Personvalskampanjerna med helt olika inriktning kan här vara en av framgångsfaktorerna.

Moderaterna borde mot bakgrund av röstsplittringen idka betydande självkritik. Gör man inte det finns betydande problem att vänta under mandatperioden.

Socialdemokraterna på Värmdö är mycket mer populära i lokalt. Det kan vara ett bekymmer för Alliansen. Samtidigt är partiet på ett sätt förvaltare av missnöjesyttringar.

Andel i valkrets

Ingarö, Gustavsberg 5,6 (riksdagsvalet) 4,3 (kommunvalet)

Djurö, Värmdö 6,0 (riksdagasvalet) 7,1 (kommunvalet)

Kommentar

VärmdöCentern är mindre popular än rikscentern i Gustavsbergskretsen. Motsatsen gäller för Djurö, Värmdökretsen Förklaringen ligger i några av Gustavsbergsdistrikten. Här krävs det strategiska beslut om vi helt sak släppa dessa områden

Stockholms län vs Värmdö

VärmdöCentern lyckas lika bra i valet till riksdagen som centern i Stockholms län. Centern fick i genomsnitt 4,5% av rösterna. I valet till kommunfullmäktige och i Värmdö kommun fick vi 5,6% av rösterna jämfört med genomsnittet för centern i Stockholms län som var 4,7%.

Moderaterna får 37,7% vs länet med 34,9%. Folkpartiet lyckas sämre än i länet 8,2 mot 10,3%. Kristdemokraterna 4,8 mot 3,9 i länet.

Kommentar

VärmdöCentern verkar ha en profil som jämfört med övriga Stockholmslän är attraktiv och vi har en betydande potential. Det är spännande inför nästa val.

Kampanjarbetet

Kampanjen var en extrem lågbudgetkampanj med en budget på 112.000. Det krävde stora prioriteringar. Samtidigt har relativt få engagerat sig relativt mycket. Utrymme för personliga kontakter har varit mindre än önskvärt. Dörrknackning har varit liten eller obefintlig. Däremot har det delats ut fliers vid köpcentrum och till hushåll. Här har det skapats en del möten.

VärmdöCentern har deltagit i en handfull debatter. Huvuddelen av dessa har inte attraherat några väljare annat än människor som redan är politisk engagerade. Enda undantaget är Djurö byalags debatt. Sammanfattningsvis är sannolikt effekten av medverkan på debatterna liten.

Kampanjen bestod till stor del av affischer som var lokalt utformade. Målsättningen var att presentera personer. Detta har sannolikt varit lyckat. Affischerna däremot borde varit tydligare och lättare att urskilja på längre håll.

Målgruppsutskicken har gått ut till cirka 5.000 personer, 4 gånger varav 2 med delvis lokalt innehåll. Utskicken verkar ha nått adressater där vi fått fler röster än genomsnittet. Möjligen borde vi inte ha begränsat utskicket utan fullt ut gått till de intressanta målgrupperna som var cirka 8.000 personer i Värmdö kommun.

Värmdöcentern precis som resten av partierna har inte haft valstuga. Alliansens valstuga har inte besökts av speciellt många. Den har mer blivit en utgångspunkt för andra aktiviteter och ett kontaktforum för redan frälsta.

Skärgården har inte bearbetats.

Debattartiklar har funnits inne från VärmdöCentern under hela valkampanjen. Vi har varit bland de mest synliga här. Två artiklar där VärmdöCentern rekommenderats av medborgare känns som grepp som kan ha givit effekt.

Radioreklam har varit en av de stora inslagen i kampanjen. Reklamen har gått i framförallt skärgårdsradion och under sista veckan i NJR. Målgruppen för detta har varit den lite yngre delen av väljarkåren, dvs väljare upp till 45-45 år. Uppmärksamhetsvärdet har varit högt.

På nätet har VärmdöCentern varit mest aktiv av alla partier. Besöksfrekvensen på den nya hemsidan var under de tre första veckorna av dess existens 350 unika besökare. VärmdöCenterns blogg har under de två sista veckorna kring valet besökts av cirka 250 unika besökare.

Fem kandidater har bedrivit personvalskampanj. Det är Henrik Paulsen, Hans Lindqvist, Stefan Mårtensson, Ina Ununger och Louise Paulsen. Kampanjerna har framförallt bestått av personliga foldrar. Stefan och Hans har dessutom haft affischer. Intrycket är att dessa kampanjer i allt väsentligt kompletterat och förstärkt VärmdöCenterns gemensamma kampanj.

Sammanfattningsvis krävs fler valarbetare och fler personliga kontakter för att förbättra valresultatet ytterligare. Mindre förbättringar och viss ökad bearbetning skulle varit önskvärd.

Fokus under mandatperioden på frågor där vi lyssnar och kan åstadkomma resultat är också väsentliga delar för framgång. Hypotesen om att väljarna glömmer verkar inte hålla. Snarare är det så att väljare minns. Förarbetet till valrörelsen var bra under perioden 2006-2010. Det måste fortsätta för att grundlägga ett bra valresultat 2014

Värmdö den 21 september 2010

Stefan Mårtensson

Andra bloggar: Mårtensson

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar