fredag 3 september 2010

Frågor och svar om skolan i Värmdö

Lärarförbundet har ställt frågor till de politiska partierna på Värmdö.

Så här ser frågor och svar ut mellan lärarförbundet och VärmdöCentern.

Ansvarig för svaren för VärmdöCenterns del har varit Stefan Mårtensson.

1. Hur vill ert parti att kommunen ska arbeta med barn i behov av särskilt stöd?


Svar: Värmdöcentern var det parti som tog initiativ till att det skulle inrättas en utredning om barn med behov av särskilt stöd. För att göra denna utredning och processen kring denna så värdefull som möjligt ville centern som enda parti ha med brukarna representade av föräldrar med vid ledningsgruppens sammanträden från början.


Fokus för barn med särskilda behov i vilken dimension det än avser är att möta eleven där den står. Arbetet med barn med särskilda behov ska så långt det är möjligt utgå från att tillämpa evidensbaserad forskning. i undervisningssituationen

Pedagogiken ska utgå från de goda exemplen.


Målet för Värmdö skolor ska vara att att 100% av alla elever ska lämna skolan med minst godkända resultat. Fokus på att alla barn kan läsa och skriva underlättar även kraftigt för barn med särskilda behov. Systematiserad, tidig uppföljning för att säkerställa detta är ett av verktygen.


2. Hur ser ert parti på gruppernas storlek i de olika skolformerna (förskola, skola, fritids), och dess påverkan på kvalitén?


Svar: Storleken på gruppen har betydelse. Ännu större är dock den tid som lärare/pedagog tillbringar med det enskilda barnet/eleven. Därför är problematiken dubbel. Små barngrupper, men inte minst fokus på att skapa så mycket tid som möjligt mellan elev/barn och lärare/pedagog.


3. I skolverkets senaste statistik kan vi konstatera Värmdös lärartäthet är bland de lägsta i landet.

Vad vill ert parti göra för att förbättra det?


Svar:Lärartätheten är en fråga om organisation primärt och sekundärt en fråga om resurser. VärmdöCentern avser arbeta med båda parametrarna för att åstadkomma en bra lärartäthet. Dessutom måste den tid lärarna lägger på den enskilda eleven öka. Det övergripande målet att Värmdö skolor ska vara att bli bland de främsta i regionen. Det måste återspeglas i det sätt man organiserar skolans arbete. Samtidigt måste den lokala skolledningen få frihet att organisera detta för att möta de unika förutsättningar som varje enskild lärare och elev representerar.


4. Vår erfarenhet är att arbetsbelastningen hos våra medlemmar är hög. I alla skolformer har lärare svårt att få tillräckligt med tid för sin planering. Vad vill ert parti göra för att lösa problemet?


Svar: Detta är i grund och botten en fråga om arbetsorganisation. Här ska ansvaret ligga så långt ned i organisationen som möjligt. Lokala förutsättningar, relationen mellan elever och lärare skapar storleken på behoven. Politiken kan skapa föutsättningar som ger en så kreativ och förutsägbar miljö som möjligt. Fokus måste dock alltid vara på att öka tiden mellan lärare och elev.


5. Vad anser ert parti är rimlig lön för en lärare?


Svar: Läraryrket måste bli attraktivt i många olika dimensioner. Sveriges Kommuner och Landsting bär här ett tungt ansvar .Lokalt kan vi påverka de centrala organisationerna för att fokusera på detta.


I Värmdö måste vi uppmuntra bra och utomordentliga insatser både ekonomiskt och uppmärksamhetsmässigt. Läraryrket måste attrahera de bästa förmågorna i samhället. Goda lärarprestationer ska resultera i högre lön.

6. Vad tänker ert parti göra för att få ut mer av pengarna till klassrummet/avdelningen?


Svar: Skolan precis som resten av kommunen har för mycket centralt placerade byråkrater. Geonm att avskaffa den nuvarande organisationen kan mer av resurserna föras ned på klassrumsnivå. En politisk ledning och en förvalningsorganisation i stället för ett dubblet ledarskap som i dag kommer att överföra mycket av resursena till klassrummet.


Lokalkostnadsandelen måste dessutom mjnskas genom ett mera medvetet och kostnadsfokuserat förhållningssätt till lokaler. Dessutom måste organisationen sätta det pedagogiska mötet-inlärningen i fokus. Kvantitet måste omvandlas till kvalitet.


7. Ett av UBN:s mål är; Andelen årsarbetare i förskolan med högskoleutbildning ska vara minst 35% vid utgången av läsåret 09/10. Hur tänker ert parti arbeta för att nå dit?


Svar: Genom vidareutbildning och fokus på att rekrytera utbildade förskolepedagoger. Dessutom måste arbetsorganisationen fokusera på att öka kompetensen och att arbeta mera evidensbaserat för att säkerställa bra resultat. Ett ständigt fokus på att förenkla och förbättra i vardagen är ett sådant redskap.


Andra bloggar: Mårtensson


Publicerat av


Stefan Mårtensson




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar